neděle 21. prosince 2014

ROMAN VANĚK. SNADNO & RYCHLE.

Miluju vaření. Ačkoliv jsem i dříve vařila každý den, neměla jsem prostor na to, abych se naučila vařit "pořádně" a poctivě. Ale protože jídlo zbožňuju a času mám teď více, poctivě sjíždím kuchařky a stalo se z toho mé hobby. Naprosto mě tudíž odrovnalo, když jsem jako jeden z dárků na Vánoce dostala novinku mého oblíbence Romana Vaňka, a to Snadno a rychle, která vyšla pár měsíců zpět. Chci se s vámi o ni podělit.





O kuchařkách jsem se zmiňovala už v létě, kdy jsem vám dala tipy na kuchařky Jamieho Olivera, Zdeňka Pohlreicha nebo Itala v kuchyni. Léto skončilo, grilování taky, takže přichází čas na teplé recepty, které člověka zahřejí. Mezi takové recepty řadím i poctivou českou kuchyni. Takovou, jakou vaří moje babička, jakou vaří nebo vařily i vaše babičky. Přišel čas konečně pořádně otevřít jednu z neúspěšnějších kuchařek na trhu, a to Romanovy Poklady klasické české kuchyně, kde najdete opravdu všechno - od kachny, vepřo knedlo zelo, čočka na kyselo, domácí pečivo, hovězí vývar, bramborový salát, šunkofleky, guláš atd, atd. 


Podle mě je česká kuchyně naprostý základ pro to, aby se člověk naučil vařit z toho, co má zrovna v lednici. Česká kuchyně má od jednoduchých receptů i jídla, která jsou "patlačka", ale ve chvíli, kdy se je člověk naučí, nepřijde mu nic složité. Možná někdy pracné. O to víc ale máte radost z výsledku. Já tudíž poctivě studuji poslední měsíce a jde vidět, že i doma z toho má snoubenec radost, protože tohle přece vaří jeho maminka:) Správná ženská by měla umět vařit a udržovat teplo domova, že jo:))) U nás je jídlo prostě rituál. Ale pro ty, kteří zrovna typická česká jídla nechtějí vařit, je druhá kuchařka, a to Klenoty klasické evropské kuchyně, Sushi anebo právě zmíněná Snadno i rychle. A na tu se teď podíváme.


Roman Vaněk je šéfem PRAKUL - Pražský kulinářský institut, který pořádá pravidelné kurzy s nejlepšími a nejznámějšími kuchaři v České republice. Jeho kuchařka Klenoty klasické evropské kuchyně získala první místo za kuchařku roku 2014, první místo za nejlepší surovinovou kuchařku, druhé místo za grafickou úpravu a fotografie nebo také za nejlepší tradiční kuchařku na předávání cen Znojemský hrozen. Jeho kuchařka Poklady klasické české kuchyně patří mezi bestsellery. Je autorem mnoha dvd o vaření a má vlastní pořad Peklo na talíři. Znát ho můžete i z pořadu Ano, šéfe, kde se objevoval jako host.


Na začátku kuchařky je jako ve všech jeho knížkách vysvětlení pojmů jako "špetka", lžíce mouky, hrst bylin apod. Docela jsem v této uvítala tipy na krájení zeleniny  jako třeba cibule nebo mrkve, jsou tam docela zajímavé fígle:) 

Kuchařka je rozdělena na několik částí, a to polévky, sendviče & burgery, maso, ryby & plody moře, těstoviny & rýže, zelenina, saláty, dresingy a dipy, vejce, pomazánky, dezerty a pečivo. 

Všechny recepty jsou napsány tak, aby tomu rozumělo i malé dítě. Naprosto jednoduše. Jsou rychlé, nic složitého za použítí nějakých náhražek, které nejsou zdravé ani levné. Suroviny jsou použité tak, aby jste je mohli zakoupit běžně v obchodě. 

Polévky jsou základ, říká moje babička. Jsou zdravé, ale občas je opravdu umění je uvařit tak, aby nechutnaly jako voda. Roman vás v této kuchařce naučí základy rychlých krémových polévek - například hráškovou, dýňovou nebo fazolovou.


Burgery a sendviče jsou oblíbené téma, protože jsou dobré, rychlé, šťavnaté a je to příjemné zpestření. Vyzkoušet můžete vděčný hovězí burger, legendární club sendvič nebo burger s kuřecím masem. Zároveň vás naučí dělat rychlou domácí majonézu.



Pokud dáváte přednost běžnějšímu jídlu, najdete zde i praktické recepty pro všechny příležitosti, a to jarní rolky s kuřecím masem, quesadillas, drůbeží játra na červeném víně s domácí tatarkou, masové kuličky v rajčatové omáčce, zatloukaný řízek, hranolky z kapra nebo grilované krevety. Další kapitolou jsou pak právě těstoviny a rýže, kde vedle příloh vymyslíte i zobky. Najdete zde kuskus, nudle nebo smaženou rýži.

 
 

V zelenině najdete například rolky, hummus, placky se zelím, grilované žampiony nebo pečené brambory. Uvítala jsem i kapitolu na dipy, vejce nebo pomazánky. S takovou už žádná návštěva nebude strádat, když nebudu mít moc času na přípravu.

 
 
 

 
 
 

A na konci kuchařky vás čeká samozřejmě sladká tečka, a to rychlé a snadné recepty. Udělat si můžete například linecký koláč s jablky, banánovou buchtu, mléčnou rýži nebo sušenky s parmazánem.

 
 

Kuchařka je nádherně zpracovaná. Hrozně se mi líbí moderní grafika, krásné a chutné fotky nebo její úžasná stručnost. Poctivé a smyslné recepty člověk má za chvíli udělané, což se v dnešní době hodí a není potřeba ani speciálně vybavovat kuchyň, protože vám na recept skoro všechno chybí, jak to občas bývá:) Její cena je 399 czk, seženete ji v každém  dobrém knihkupectví a myslím, že vám i rodině nebo hostům ušetří spoustu času nebo potěší milovníky jídla pod stromečkem. Já dnes ráno hned zkoušela recept ze sekce vejce:)

A co vy? Máte některou z Romanových kuchařek? Vaříte podle nich? Sledujte mě na Facebooku pro další novinky, které na blogu nenajdete:)

Krásné začínající období svátku všem!

Sandra


2 komentáře:

  1. Máme doma všechny. ..ještě ti chybi 2 kousky.R.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vím, ale Sushi bych nevyužila a na tu s jitrnicema se musím podívat ještě jednou:)) Přišlo mi, že je tam moc zvěřiny:))

      Vymazat